lauantai 21. huhtikuuta 2018

SINTRA

Meillä oli Lissabonissa aika paljon aikaa, joten yhtenä päivänä lähdettiin kohti Sintran kaupunkia. Junamatka Sintraan kesti noin puoli tuntia, ja hintaa edestakaisella matkalla taisi olla noin 5 euroa, eli ei ollenkaan paha. Sintra on siis ehkä eniten tunnettu sen satumaisista maisemista ja upeista linnoista, erityisesti Palacio de Pena -nimisestä linnasta. Sintran alueella on useita eri tyylisiä linnoja, mutta me päätettiin käydä vain täällä Penan palatsissa. Muutama juttu jotka olisin ehkä itse halunnut tietää ennen lähtöä:

We were in Lisbon for four days, which felt like a really long time, so we decided to do a day trip to Sintra. The train ride to the city was around 30 minutes, and the round trip costs around 5 euros so not bad at all. I didn't really have any expectations, just after a quick research in Google I found out that Sintra is mostly known for its beautiful castles, and especially the castle called Palacio de Pena. There were a few things I wish I had known before going:
1. Juna-asemalla on muutama sata muutakin, jotka ovat matkalla samaan paikkaan, joten kannattaa mennä jonoon aikaisin aamulla ja varautua silti odottamaan.
2. Liput Sintraan kannattaa ehdottomasti ostaa netistä, säästyt taas pitkiltä jonoilta.
3. Aikaa kannattaa varata kauan, sillä tuolla riittää nähtävää jopa useaksikin päiväksi.
4. Penan linnalle pääset joko bussikuljetuksella (n. 3-4e) tai kävellen, joista me päätettiin valita kävelyreitti ja noh... jos nyt menisin uudelleen, ottaisin bussin. Se matka on_todella_pitkä ja jyrkkää ylämäkeä suurimmilta osin.
5. Ota omat eväät mukaan tai syö alhaalla ennen linnoille lähtöä, säästyt taas jonotukselta ja ylihinnoilta (meidän tapauksessa kaikki ruoat oli jo loppu).

1. There were a few hundred other people at the train station waiting for the same train, so make sure you go to the station early!
2. If you want to save some time, I recommend to buy the tickets at least to the Palacio de Pena online, that way you don't have to wait at the lines
3. Make sure you have the whole day there, because there is so many things to see and do.
4. Up to the Pena castle you can either walk or take a bus, which costs around 3-4 euros. We decided to walk, and well... if I would go again, I would take the bus because it was a loooong walk!
5. It's good to take own food with you, because again the lines are super long and also the prices are basic tourists prices
Mutta erittäin pitkän ja hikisen kiipeämisen jälkeen päästiin perille, ja matka oli todellakin sen arvoinen, aivan järjettömän upea paikka! Me ostettiin liput joilla päästiin myös linnan sisälle, mutta ilman sitä olisi pärjännyt ihan täysin, sillä upeimmat paikat olivat ulkopuolella. Tää oli kyllä ehdottomasti yksi koko reissun kohokohdista.

After a long, sweaty walk we made it to the top and it was totally worth it! The views and the castles were just amazing, and we also bought the ticket that allowed us to go inside the castle. I think that it wasn't maybe necessary, since the most beautiful things are outside, but it was still a nice experience. This was definitely one of my highlights in the whole trip!
Käytiin paluumatkalla katsastamassa myös tuon samaisen linnan puutarha, joka olisi taas jatkunut useita kilometreja jokaiseen suuntaan, mutta oli kyllä ihan käymisen arvoinen. Sintran alueen koko yllätti kyllä ihan täysin, varsinkin kun pelkästään Penan linnan alueella kului helposti 4-5 tuntia. Tänne kannattaa ehdottomasti tehdä päiväretki, jos Lissabonissa lomailee!

On the way back we also checked the garden area, which was huge and really pretty. It really surprised me how big the whole area was, and we only visited one of the castles (I think there's 3 or 4 more), and just at the Pena palace you could easily spend 4-5 hours. This is a must-see place if you're visiting Lisbon!